4:50 PM
0
KOTA KINABALU – Bekas Ketua Menteri Datuk Yong Teck Lee melahirkan kebimbangan bahawa Jawatankuasa Kajian Hak Sabah akan berubah menjadi satu lagi sandiwara seperti Jawatankuasa Teknikal (RCI) yang telah menghilang “lenyap dalam tindakan”.

Katanya, terdapat jawatankuasa selepas jawatankuasa yang ditubuhkan, (untuk satu isu atau yang lain) …. “Begitu banyak hingga yang saya telah hilang kiraan,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.
Kenapa ada begitu banyak jawatankuasa yang hanya boleh melambatkan dan menguburkan isu Hak Sabah? Manakala 40% (hasil hak) adalah merupakan sebahagian daripada perlembagaan, semua yang berbaki daripada itu adalah untuk kerajaan Persekutuan melaksanakannya.
“Itu sahaja,” Yong yang juga Presiden Parti Maju Sabah berkata.
Beliau seterusnya berkata bahawa lebih daripada setahun yang lalu, satu pasukan dari Sabah telah mengemukakan memorandum mengenai tuntutan 40% hasil nyata kepada Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri.
“Itu sudah peringkat tertinggi kerajaan. Apalagi yang ada untuk jawatankuasa Sabah yang perlu dilakukan? “ soalnya lagi.
Terdahulu Selasa, Yong (SAPP) bersama-sama dengan tiga parti pembangkang Sabah telah menolak jemputan untuk menghadiri perbincangan dengan Jawatankuasa Hak Sabah yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Sukarti Wakiman.
Yong berkata di peringkat persekutuan, terdapat juga sekurang-kurangnya satu jawatankuasa yang dipengerusikan oleh seorang menteri Persekutuan dari Sarawak.
“Kami kini mendengar tentang jawatankuasa mengenai” penurunan “yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah tambah satu lagi dipengerusikan oleh seorang menteri,” katanya.
Yong berkata kurangnya keyakinan terhadap kerajaan, diburukkan lagi oleh pemimpin-pemimpin, Malah kerajaan tidak tahu perbezaan antara 'penurunan dan autonomi'.
Penurunan, seperti desentralisasi, jelas beliau, adalah delegasi atas penurunan kuasa ke bawah  daripada kerajaan pusat di sebuah negara kesatuan, seperti kerajaan, ke tahap yang lebih rendah daripada kerajaan.
“Manakala, autonomi bermakna bahawa negara seperti Sabah mengekalkan semua kuasa  kecuali kuasa khusus (seperti pertahanan luaran dan hal ehwal luar negeri) disampaikan kepada kerajaan Persekutuan (bukan pusat),” Yong menegaskan.
Beliau berkata sebuah 'negara autonomi' adalah bertuan sendiri, manakala 'negeri' adalah  yang diturunkan sekadar sub-bahagian negara kesatuan yang lebih besar.
“Untuk meminta penurunan kuasa adalah untuk membuat  Sabah terus tunduk kepada Malaya,” katanya.
“Berjuang untuk autonomi adalah untuk menegaskan bahawa kita adalah tuan diri kita sendiri. Oleh itu, apa yang Sabah perlu berusaha ialah AUTONOMI, bukan PENURUNAN KUASA (DEVOLUTION).
“Akhirnya, Sabahan akan menghilangkan parti Malaya di Sabah bagi mendapatkan semula autonomi penuh supaya rakyat Sabah bebas untuk memilih Kerajaan kita sendiri tanpa gangguan daripada pihak Malaya, apa jua ideologi atau bangsa.”

0 comments:

Post a Comment