7:59 PM
0
Kejadian tragis di laut, boleh dielakkan, boleh dikurangkan jika Sabah mempunyai Infrastruktur yang lengkap untuk ekonomi maritim dan budaya profesionalisme di kalangan pasukan pelaut terlatih disokong oleh pihak berkuasa maritim yang lengkap.

Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) berkata dalam tahun-tahun kebelakangan, komuniti maritim Sabah telah berkembang daripada hanya mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti masa lapang kepada  aktiviti perniagaan, terutamanya pelancongan.

Oleh itu, beliau berkata Sabah memerlukan para pelaut lebih terlatih, pelaut dan pengusaha bot profesional berpandukan rangka kerja undang-undang dan pelesenan dengan pengawasan dan penguatkuasaan.

"Sebaliknya, jawapan tidak teratur dari pihak berkuasa Sabah mengenai kejadian dan kemalangan di laut menunjukkan kekurangan pengetahuan pada kejadian maritim. Industri maritim yang sihat semestinya termasuk komuniti perniagaan yang mahir mengenai perkara-perkara maritim."

Seperti yang saya lihat, beberapa aktiviti maritim dikendalikan oleh amatur dengan sedikit pengalaman. Satu kes di titik adalah bahawa salah satu anak-anak kapal dalam bot catamaran malang itu  ke Pulau Mengalun adalah seorang penjual sayur yang baru sahaja menyertai krew catamaran, "kata beliau dalam satu kenyataan.

 Yong, berkata ianya adalah sebahagian daripada pembangunan komuniti maritim berkelayakan di Sabah, sebuah pusat latihan akademi maritim adalah perkara yang lama tertangguh. beliau menegaskan bahawa keperluan untuk akademi maritim adalah perkara baru dan seawal 1997, Institut Kajian Pembangunan (IDS) telah menyediakan kertas kerja " Akademi Maritim Sabah ".

Beliau berkata permintaan bagi sebuah institut latihan telah dibangkitkan dalam laporan rasmi mengenai integrasi BIMP-EAGA dengan tambahan" Perancangan Strategik Maritim di Sabah "yang disampaikan kepada kerajaan Sabah pada 1998."

Malah, memandangkan jenayah rentas sempadan di Esszone Sabah, dua tahun lalu saya telah mengingatkan dalam tulisan saya kepada IDS agar segera mempunyai Akademi Maritim supaya Sabah boleh menegaskan diri kita dalam keselamatan ekonomi maritim kita.

"Ini kerana kebanyakan penduduk Sabah mempunyai pemikiran berasaskan tanah. Kita cenderung untuk melihat laut, seperti laut Sulu, sebagai penghalang memisahkan tanah sedangkan rakyat Filipina melihat laut sebagai jambatan yang menghubungkan tanah-tanah besar dan pulau bersama-sama . "minda berasaskan tanah ini membuatkan kita melihat laut sebagai liabiliti keselamatan dan bukannya keselamatan dan aset," katanya.

Yong berkata bahawa ia adalah demi kepentingan ekonomi dan keselamatan Sabah dalam jangka panjang untuk membangunkan industri maritim yang menyeluruh supaya ia boleh berada dalam kawalan laut dan ekonomi maritim. Oleh itu, beliau berkata, Akademi Maritim untuk membangunkan ramai kumpulan pelaut Sabah yang berkelayakan, pelaut dan jurutera maritim, antara lain, ianya sudah lama tertangguh.

0 comments:

Post a Comment