6:36 AM
0
Gabungan Pembangkang Tempatan Sabah, Gabungan Sabah, yakin dapat menjatuhkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya negeri akan datang. Pengerusi Gabungan Sabah Datuk Haji Mohd Noor Mansur berkata ia tidak mustahil untuk mengalahkan kerajaan sedia ada kerana ia telah terbukti pada masa lalu yang terakhir.

"Apabila Sabah diperintah oleh Berjaya, semua orang berkata ia adalah mustahil untuk mengalahkan mereka, tetapi di pertengahan 1980-an, pembangkang yang baru ditubuhkan yang dikenali sebagai Parti Bersatu Sabah (PBS) telah mengalahkan mereka dengan teruk."

Ini menunjukkan bahawa ia adalah semata-mata tidak mustahil di Sabah jika parti-parti pembangkang dan rakyat bersatu ", katanya pada majlis makan tengah hari Chap Goh Mei gabungan itu di sini.

Gabungan Sabah terdiri daripada Parti Maju Sabah (SAPP), Parti Cinta Sabah (PCS), STAR dan Parti Harapan rakyat Sabah. Datuk Haji Mohd Noor yang juga bekas Menteri kewangan Sabah ketika era Berjaya juga berkata bahawa kekuatan kewangan tidak akan menjamin kemenangan.

Beliau berkata kerajaan Berjaya mempunyai kewangan yang banyak manakala PBS bergelut untuk mendapatkan pembiayaan dan hasilnya jelas menunjukkan bahawa parti yang baru ditubuhkan dengan kekuatan kewangan kurang keluar sebagai pemenang.

Sebagai Pengerusi, Datuk Haji Mohd Noor berkata beliau akan memanggil mesyuarat Majlis Presiden untuk mengimbangi rentak dan strategi pakatan pembangkang.

Sementara itu, Presiden SAPP Datuk Seri Yong Teck Lee berkata Chap Goh Mei adalah hari ke-15 tahun lunar baru, bulan penuh pertama tahun ini dan secara amnya melambangkan satu permulaan baru.

"Bagi Gabungan Sabah dan rakan-rakan kami, termasuk aktivis, ini juga merupakan satu era baru bagi perpaduan besar rakyat Sabah yang pelbagai latar belakang dalam mendapatkan kembali hak-hak kita, kedudukan dan kawalan sepenuhnya Sabah kita yang tercinta, sebuah negeri orang harmoni dengan banyak budaya"

Datuk Seri Yong yang juga bekas Ketua Menteri berkata bahawa kemajuan politik dan sosial di Sabah tidak lagi boleh diserahkan sepenuhnya kepada parti-parti politik. "Seperti apa yang berlaku di seluruh dunia, pertubuhan bukan kerajaan, aktivis dan kumpulan berkepentingan khas yang pakar dalam bidang masing-masing, dan yang mempunyai semangat dalam kerja-kerja sosial mereka juga penting dalam membina Sabah" katanya.

Presiden PCS Datuk Seri Willfred Bumburing berkata partinya serta Gabungan Sabah bersedia untuk pilihan raya negeri akan datang. Datuk Seri Willfred berkata terdapat keperluan untuk pakatan pembangkang untuk mencari rentak infrastruktur mereka supaya mereka boleh memenangi pilihan raya dengan majoriti yang lebih besar.

Presiden STAR Datuk Dr Jeffery Kitingan dalam ucapannya berkata, langkah membentuk gabungan itu menepati aspirasi rakyat Sabah yang mahukan penyatuan. Beliau berkata, tidak ada keraguan bahawa Sabah yang bersatu akan pasti dapat menjatuhkan Barisan Nasional.

Turut hadir pada majlis makan tengah hari, antara lain ialah Timbalan Presiden Parti Harapan Sabah Datuk Maijol Mahap, Setiausaha Agung dan Ketua Wanita negeri parti itu dan juga anggota kanan, pemimpin Kanan STAR, PCS dan SAPP termasuk Ketua Penerangan SAPP Chong Pit Fah, turut dihadiri majlis makan tengah hari.

0 comments:

Post a Comment