Saturday, January 14, 2017

PERTEMBUNGAN YANG MENGUNTUNGKAN BN?

PERTEMBUNGAN YANG MENGUNTUNGKAN BN?
1 vs 1, ATAU BN vs GABUNGAN vs WARISAN vs BEBAS vs PAKATAN?
Orang Sabah beransur sedar semasa pru13, tetapi kecewa bila calun parti pembangkang tempatan bertembung sesama sendiri, mengakibatkan kerusi yg pasti menjadi kelabu.
Senario ini juga menyebabkan rakyat terus mendesak. Yg terbuka fikirannya menyampaikan hasrat dan cadangan dgn nada keras menunjukkan betapa mereka mahukan penyatuan parti-parti yg terlalu banyak di Sabah. 
Malah ada yg terus mengugut akan berpihak kpd BN dan mengundi UMNO sekalipun mereka tak suka sebagai pengajaran kpd parti tempatan di pru14. 
Semua pihak menganggap diri mereka sebagai alternatif kpd Sabah. Ada parti yg membuat jelajah demi jelajah. Ada yg buat perjumpaan besar-besaran. Kita sudah menyaksikannya semasa pru13. Perjumpaan di sana-sini turut dianjur oleh PKR dan Anwar Ibrahim. Penuh panggung.
Tetapi hasilnya tetap sama. Kerajaan ini tidak mampu digoyahkan. Bukan kerana BN banyak duit sahaja.. tetapi kerana kita gagal bersatu dan pengundi kecewa.
Maka Parti-parti tempatan hari ini yg sedar masalah yg bakal dihadapi dan berusaha menghindarinya mula bersatu. 
PCS, SAPP dan STAR sudah memeterai Deklarasi dan Piagam utk bekerjasama, memastikan tiada pertembungan dan bersetuju menggunakan simbol yg sama dalam pilihanraya yg kaedahnya dna simbolnya akan diumumkan kelak.
Khabar baik juga dari HARAPAN yang menunjuk minat utk bersama di dalam Gabungan. Kerana mereka turut menyedari faktor Sabah perlukan Sabahans.. Sabahans perlukan parti sendiri.
Slogan Sabah For Sabahans, atau Sabah untuk Sabah adalah slogan menaikkan semangat oleh NGO yg kemudian ditiup oleh PBS bagi membakar semangat Sabahan. Itu kita boleh akuinya.
Setelah sekian lama slogan itu mati, senyap.. akhirnya 2010 kedengaran lagi secara kompak di PRK Batu Sapi oleh Pemuda SAPP., laungannya Sabah untuk Sabah, Autonomi menggegar dan merentap semangat BN.
Slogan itu tidak hilang lagi malah digilap penuh makna, dalam erti sebenar menuntut Persekutuan mematuhi MA63 dan 20 Point serta Laporan IGC. Kesedaran yg makin menggunung.
Maka hari ini semua berlumba mengguna slogan ini bukan satu masalah, malah pergerakan Pemuda SAPP merasa sangat berbangga dan usaha menyemarak semangat ini melihat kejayaannya.
Tapi sekadar semangat itu tidak memadai, jika pihak seperti Warisan masih keras hati dan tidak berusaha menjalankan perundingan bersama Gabungan Sabah. Apakah terlalu berhati2 itu baik, atau hanya menimbulkan persepsi berlainan., ANDA TANYA, SIAPA JAWAP?
TJ JAMAIN
Ketua Pemuda SAPP
Kk @ 11 Dis 2016

No comments:

Post a Comment