Saturday, January 14, 2017

Terlalu Yakin Membawa Padah Dalam Politik!

DALAM POLITIK TIDAK BOLEH TERLALU YAKIN YANG 10 BOLEH JADI KOSONG, YANG KOSONG BOLEH BENTUK KERAJAAN
Mempunyai 5 hingga 10 malah 20 YB dalam satu parti bukan perkara yang hebat,
SAPP juga sebelum PRU-13 mempunyai 4 YB, tapi akhirnya kita hilang semuanya kerana beberapa faktor seperti angin pilihanraya Malaya terlalu kuat dan fitnah yg dikumandangkan oleh DAP dan kini orang itu berada dalam Warisan. Kita jadi bahan ejekan, tapi kerana kita tau sejarah, kita tidak akan mengalah. 
Sejarah juga mengatakan Berjaya tewas di 48 kerusi dan hanya tinggal 6 pada pilihanraya 1985, dan kemudian tinggal 1 pada pilihanraya 1986, dan akhirnya parti dibubarkan.
Malah kita harus ingat PBS pernah bermula dari 0 dan kemudian menjadi kerajaan. Dan selepas itu menjadi pengkikut kerajaan dgn jumlah kerusi yg jauh dari kepunyaan asalnya. Jadi soal berapa kerusi yg dimiliki mana2 parti hari jni, bukan petanda parti itu bakal membiak, malah mungkin memerima nasib yg sama.
Kalau kita tidak tau sejarah, maka kita jadi terlalu yakin.. yakin yakin tuyu bilang kami., kerana itu kewajaran bergabung atau bekerjasama bagi menentang BN amatlah mustahak utk membina kekuatan bersama. Nak lawan gergasi yg mempunyai komponen, kita kena lawan cara yang sama. Kita tidak boleh ikut cara uMNO yg mau memonopoli.. akhirnya parti penuh dgn sampah., sekadar renungan
TJ Jamain
Ketua Pemuda  SAPP

No comments:

Post a Comment