KUALA PENYU (8 Jan 2016) : Gabungan Sabah akan diperkukuhkan dengan Parti Harapan Rakyat Sabah (HARAPAN) telah mengesahkan menyertai pakatan pembangkang itu. Presiden Parti Harapan Rakyat Sabah Datuk Seri Panglima Hj Lajim Ukin mengumumkan bahawa parti beliau akan menyertai Gabungan Sabah sebagai 'komponen', dan bukan semata-mata pada pakatan pilihan raya yang longgar. Ini menjadikan Sabah Gabungan mengandungi empat komponen iaitu PCS, STAR, SAPP dan Harapan, meninggalkan hanya Parti Warisan Sabah parti pembangkang tempatan tidak dalam gabungan itu.
Akhir-akhir ini Warisan, yang diketuai oleh Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, yang dilihat lebih berminat untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan yang berpangkalan di Malaysia daripada Gabungan Sabah.
"Kami telah memutuskan bahawa Parti Harapan Rakyat Sabah akan menyertai Harapan Gabungan untuk menghadapi Barisan Nasional Sabah dalam pilihan raya akan datang untuk meningkatkan peluang mengalahkan BN," menurut Lajim. Lajim yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Klias, berkata demikian pada majlis pelancaran jentera pilihan raya Nya untuk daerah mengundi Kerukan di Kampung Ketagop Kekapor dekat sini semalam. Pada majlis itu, beliau telah menerima sembilan cawangan baru Partinya di daerah mengundi berkenaan. Beberapa ahli Umno diketuai oleh Mohd Shah Julin turut menyertai Harapan.
Ahli politik tempatan dan bekas calon bebas popular, Rapahi Idris, mendapat lebih banyak undi daripada calon Keadilan bagi kerusi Lumadan pada pilihan raya umum lepas, turut mengumumkan menyertai parti Lajim pada majlis itu. Lajim, yang meninggalkan PKR bagi  membentuk parti sendiri pada September tahun lepas, beliau juga berkata dengan yakin empat parti boleh berbincang mengenai pembahagian kerusi.
"Kita boleh bekerjasama dengan Pakatan Harapan Kerja Dengan memberi laluan kepada parti tempatan di Sabah untuk mengetuai di Sabah," kata beliau lagi, sambil menambah parti Tempatan adalah yang terbaik untuk mendominasi kerajaan negeri dan bukannya parti berasal dari Malaya. Sementara itu, Shafie berkata, pihaknya belum membuat sebarang keputusan samada mau bekerjasama dengan parti-parti pembangkang di negeri ini untuk menghadapi BN pada Pilihan Raya Umum ke-14. Beliau berkata Warisan berbincang Dengan parti pembangkang yang lain tetapi tiada keputusan dibuat setakat ini. Beliau berkata parti itu akan meneruskan lawatan sekitar negeri untuk menerangkan perjuangan itu kepada rakyat. "Parti Warisan masih menerangkan hala tuju perjuangannya kepada rakyat sebelum memutuskan untuk berkerjasama dengan mana-mana parti pembangkang. "Oleh itu, ia masih terlalu awal untuk membuat keputusan itu. Apa yang penting kepada kita ialah yang pertama kita mengubah kerajaan negeri Sabah, "kata beliau Kepada pemberita semasa menghadiri Rumah Terbuka Krismas dan Tahun Baru Warisan yang diadakan bersempena dengan lawatan di Kampung Kauran di Keningau semalam. Shafie berharap Perubahan akan berlaku pada tahun 2017. Oleh kerana negara dan negeri menghadapi banyak cabaran dan masalah tahun lepas.Parti Harapan Rakyat Sabah (HARAPAN) mengatakan bekerja dengan Gabungan Sabah adalah lebih kuat.  

0 comments:

Post a Comment